layout

Sunday, January 15, 2012

nasi dagang

nasi dagang

gulai ikan aya

jom makan

bahan2 untuk nasi
2 cawan beras nasi dagang
1/2 cawan beras pulut - saya tambah sendiri kot2 sedap
1 ulas bawang merah *
1 bawang putih *
1 inci halia *
1 cawan air
1 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
1 sudu kecil halba
1/2 sudu garam
1 sudu gula

cara-cara untuk sediakan nasi dagang:

rendam beras semalaman
kukus beras yang di campur dengan secawan air selama 20 minit
kemudian kukus pula 20 minit dengan santan cair.
mayang bahan yang bertnda *
satu kan bersama dengan santan pekat, halba gula dan garam.
kacau hingga semua bahan sebati.
kemudian satu kan bersama beras tadi..
kukus lagi selama 20minit


bahan2 gulai ikan aya:

seekor ikan aya (ikan tongkol)
2 bawang merah *
1 bawang putih *
sedikit halia *
rempah gulai nasi dagang
santan
3 biji lada hijau
2 cawan air
gula
garam

tumbuk bahan bertanda * kemudian tumis hingga naik bau.
masukkan rempah gulai nasi dagang yang telah di campurkan dengan sedikit air hingga pecah minyak
masukkan ikan aya gaul hingga rata dan tambah 3 cawan air, gaul lagi.
kemudian masukkan santan.
perasa kan dengan garam dan gula.
saya lebihkan gula kerana hari tu makan kat terengganu gulai dia manis.
last sekali masukkan lada..
siap untuk di hidang kan


11 comments:

Adry@Daun said...

Beras nasi dagang yg beli kat Kelate tu biasanya tlh dicampur dgn beras pulut. Yg tak campur dgn beras pulut pn ada tp reganya mahal.

lina_pg said...

nasi dage 1set..meh tuko ngan nasi beriani,dgg kawah n ayam brempah

lina_pg said...

nasi dage 1set..meh tuko ngan nasi beriani,dgg kawah n ayam brempah

ezzyra said...

apsal n3 aku naik dulu ni...ni msti lama sgt dok waiting kt draf...hahah...nti buat la lagi ye..

alla said...

@ a.adry - yg alla punye ni xthu la dh cmpur belum. sbb yg ni pau bonda sruh dia beli kan beras tu.hehe

alla said...

@ sis lina - hehe, ada lg ke ns beriani tu? mcm sdp je set dia tu wpn x tgk lg rupa tp dh thu sdp..
kt umh alla ni ns dagang byk lg.. tp lauk je x byk..huhu

alla said...

@ ezzyra - a'a.. dok pending kt draft.hehe..blh2.. ada lg cikit rempah ngn beras tu

EmbunRosaliza said...

Assalam, bestnya nasi dagang, lamanya tak mkn n buat, best la alla dh pandai buat sediri

alla said...

@ rosa - wsalam - rjn bt ni pn sbb en rock suka. wpn ssh p berbaloi jgk la. dia siap bawak bekal g tmpt kje.

ayunalisa said...

wah2..bgus..i tak pernah wat sendiri pn lg..larling pom xbape nk suke gk..tp blh la coba skali skala..

alla said...

@ sis ayu - hehe, klu aling x brp suka tu x brp syok nk buat la